iRacing.com Motorsport Simulations

Status
Not open for further replies.
i voted for both road and oval.

I agree with what Aritan said :)
I like iracing's system a lot and thats one of the big reasons why i subscribe.
But to have a few events here at RD could be tons of fun, particulary oval events since what i have noticed so far in my limited oval experience, there seems to be a bit too few wreckers out there in iracing on the oval side....
 
Cars :Skip Barber, Star Mazda, Radical, Riley Prototype, Lotus 79, Jetta, Corvette, Indycar, Basic, Impala Class B . Impala SS

Tracks : Tally, Bristol, Centri, Chicago, Concord, daytona, Homestead, Indy, Lanier, Lowes, Laguna, Michigan, Oxford, Richmond, Road America, Road Atlanta, South Boston, Summit Point, Texas
 
Realism, track quality, racing quality is the best IMO.
You never have problems with lag or anyone else lagging because, who lags, is automatically kicked from the server.
Damage modelling is superb.
The thing just is that it's going to get really expensive if you want all cars and tracks.
I, at least at the moment can't afford to get everything and have to be happy with a bit less, but due to the awesome quality, that is no problem at all for me.
 
I think the $3 won't be a problem... I wouldn't mind to pay for one out of 10 club races and I think most others wouldn't mind either.

Concerning whether one should try out iRacing... What I like is

- Match making: I can get into races nearly at any time with players of a similar skill level.
- Safety rating: You get punished for not driving safely, which encourages practice before race
- Advancement: You can only drive the better cars after you have a lot of practice in the lower end cars

So if you do a lot of sim racing anyways, just go for a one month test.
 
According to my order history, this is what I own:

Bristol Motor Speedway
Concord Motor Speedway
Centripetal Circuit
Daytona International Speedway
Indianapolis Motor Speedway
Infineon Raceway
Irwindale Speedway
Jack Arute's Stafford Motor Speedway
Lanier National Speedway
Las Vegas Motor Speedway
Lime Rock Park
Lowes Motor Speedway
Martinsville Speedway
Michigan International Speedway
New Hampshire Motor Speedway
Oxford Plains Speedway
Phoenix International Raceway
Richmond International Raceway
Road Atlanta
Sebring International Raceway
Silverstone Circuit
Silverstone Track
South Boston Speedway
Stafford Motor Speedway
Summit Point Raceway
Talladega Superspeedway
The Milwaukee Mile
USA International Speedway
Virginia International Raceway

Chevrolet Corvette C6.R GT1
Chevrolet Monte Carlo SS
Chevrolet Silverado
Dallara IndyCar
Legends Ford '34 Coupe
Pontiac Solstice
SCCA Spec Racer Ford
Silver Crown
Skip Barber Formula 2000
Star Mazda
VW Jetta TDI Cup
 
i bought the years membership aswell, have had membership on and off for a while now but not really done many races but have a lot of content. The reason i havent raced much is because of work but i really want to get into it now i've got that full year so will start racing as much as i possibly can.
 
I have found this Dutch guide, very useful:

Versie 27-10-2009 door Stefan Folkerts, Tim Mosman, Jeroen Daniels en Pascal Dukers

Wat is iRacing?

iRacing is een racing sim in combinatie met een uitgebreid pakket aan services waarvoor periodiek contributie betaald moet worden.

Het verschil tussen iRacing en een klassieke race sim is onder andere het feit dat naast het racen iRacing zelf de races host op door hun beschikbaar gestelde servers tevens houd de service in dat iRacing



· Zelf de races organiseert
· De rangen en standen bijhoud van de lopende competities
· Alle stats van alle rijders in iRacing bijhoudt
· klachten van rijders over andere rijders en eventuele sancties afhandelt, het heeft dus wat ze noemen een sactioning body (vergelijkbaar met b.v. de GTR organisatie bij S.NL)

iRacing is dus meer dan alleen een sim, het is een sim en een uitgebreide dienst met een forum waar contact met andere rijders direct contact kan worden gemaakt met de ontwikkelaars om op die manier eventuele problemen en wensen te bespreken, dit kan uiteraard ook over de telefoon.

Een ander groot verschil tussen iRacing en een klassieke sim is dat iRacing je een carriere pad bied, je begint als rookie in trage wagens zonder setup mogelijkheden en moet door resultaten en veilig rijden jezelf omhoog werken naar hogere licenties die het mogelijk maken in snellere wagens langere races te rijden met ook zaken als pitstops. Dit verschil maakt de sim er een voor de mensen die echt tijd willen investeren en niet na een korte periode de helm aan de wilgen hangen, je moet het zien als een race carriere waarbij je ook niet na 2 dagen Clio Cup in een F3 over Zandvoort mag gaan knallen in een vol veld.


Eerst betalen dan rijden

Zoals gezegd moet er voor iRacing een periodieke betaling worden gedaan. Momenteel kan men de betalingen via een credit card of paypal doen. De volgende abonnementen zijn beschikbaar:
· Twee jaar voor 179 USD.
· Een jaar voor 99 USD.
· Een half jaar voor 60 USD.
· Drie maanden voor 36 USD.
· Een maand voor 14 USD.

Alle prijzen, voor abonnementen en content, bij iRacing zijn in USD. De huidige USD koers t.o.v. de Euro kun je hier vinden. Houdt er rekening mee dat, afhankelijk van je betalingsmethode en bank, je vaak wat meer betaalt voor je USD. Alle euro prijzen die hieronder vermeld worden, zijn op basis van de koers eind oktober 2009.

De praktijk laat zien dat meer dan helft van de leden een jaar abonnement heeft. Dit is vooral omdat dan de maandkosten het laagste zijn, met de huidige dollar koers ongeveer 6 euro per maand. Een andere wat grote groep bestaat uit leden die alleen maar maandabonnementen afsluiten, omdat ze niet het bedrag van bijv. een jaarabonnement kunnen/willen opbrengen.

LET EROP DAT BIJ BETALING MET EEN CREDIT CARD ABONNEMENTEN AUTOMATISCH WORDT VERLENGD. MEN MOET ZICH BIJ 'ACCOUNTS' AFMELDEN INDIEN DIT NIET GEWENST IS!

Alle abonnementen geven toegang tot de dienst en het standaard pakket aan voertuigen en tracks. In het standaard pakket zitten de volgende voertuigen en tracks:

Wagens :

Pontiac Solstice (road car)
SCCA Spec Racer Ford (road car)
Legends Ford (oval car)

Tracks :

Centripetal Circuit
Layouts (1)

Laguna Seca
Layouts (1) - Road Course

Lanier National Speedway
Layouts (1) - Oval

Lime Rock Park
Layouts (2) - Full Course, Chicane

Lowe's Motor speedway
Layouts (4) - Oval, Road Course, Legends Oval, Infield Road Course

Oxford Plains Speedway
Layouts (1) - Oval

South Boston Speedway
Layouts (1) - Oval

Summit Point raceway
Layouts (4) - Raceway, Jefferson Course, Short Configuration, Jefferson Reverse


Voor elke additionele wagen en track moet worden betaald. De prijs van de voertuigen is vast en bedraagt 12 USD (ongeveer 8 euro momenteel) en tussen de 12 en 15 USD (8-11 euro) voor een track. De prijs van een track is afhankelijk van de grootte, het aantal configuraties en licentiekosten die men aan de eigenaar van het object heeft moeten betalen. Voor de gekochte voertuigen en tracks hoeft slechts eenmalig betaald te worden, de jaarlijkse abonnements kosten gaan niet omhoog of naar beneden na het aanschaffen van content.

Bij de aanschaf van content krijgt men korting krijgen als men tegelijkertijd meerdere items (wagens + tracks) koopt. Bij de aankoop van 3 of meer items tegelijk krijgt men 10% korting op het totaal bedrag. Bij 6 of meer items krijgt men 20% korting. De korting wordt automatisch toegepast. Ook krijg je 25% korting op je aankoop als je door die aankoop in het bezit komt van ALLE content, wagens en banen. Dit is gedaan als loyaliteitsbonus voor de kleine groep deelnemers die alles bezitten. Deze zouden nl. bij het uitbrengen van weer een baan geen kortingen kunnen krijgen bij aanschaf.

Gemiddeld zal men rekening moeten houden van kosten tussen de 50-150 euro per jaar voor iRacing afhankelijk van de hoeveelheid content die men koopt. Indien men aan road en oval series wilt deelnemenkunnen de kosten aardig oplopen, houd hier dus rekening mee alvorens men lid word. Houdt er ook rekening mee dat de prijzen in US Dollars zijn en de prijs in euro's dus in de loop der tijd flink kan fluctueren.

Wanneer men het lidmaatschap opzegt en men komt na verloop van tijd weer terug zal alle aangeschafte content nog aanwezig zijn. Je betaalt dus maar eenmalig voor elk voertuig en elke track (je zou kunnen zeggen in tegenstelling tot klassieke sims waar je aan content soms wel generatie na generatie dezelfde tracks opnieuw betaald).

Het is mogelijk om je abonnement te verlengen voordat het afloopt. De verlenging gaat pas in op het moment dat je huidige abonnement afloopt, dus er zal geen overlap zijn. De betaling moet wel direct geschieden, maar je krijgt ook direct de iRacing Dollars die bij het nieuwe abonnement horen.



Is er een demo?

Er is geen gratis demo/trial van iRacing. Er zijn wel promoties beschikbaar waarmee je met veel korting en/of gratis extra content boven op het basis pakket kunt inschrijven en je de service zonder beperkingen kunt gebruiken. Tijdens het registreren heb je wel een speciale promo code nodig om gebruik te kunnen maken van zo een promotie. Omdat het beschikbare promoties regelmatig wijzigen, kun je het beste op het Simracing.nl forum vragen wat de huidige promotie acties zijn.



Licenties

iRacing werkt met licenties, die bepaalt welke type wagens je in officiele sessies mag gebruiken. Binnen iRacing wordt een strikt onderscheid tussen road en oval racing gemaakt. Je hebt dus een aparte licentie voor road courses en ovals!

De volgende licenties bestaan:

· Rookie, zichtbaar door rode streep op je wagens, helm, uniform en licentie
· D, zichtbaar door oranje streep op je wagens, helm, uniform en licentie
· C, zichtbaar door gele streep op je wagens, helm, uniform en licentie
· B, zichtbaar door groene streep op je wagens, helm, uniform en licentie
· A, zichtbaar door blauwe streep op je wagens, helm, uniform en licentie
· Pro, zichtbaar door zwarte streep op je wagens, helm, uniform en licentie

Leden beginnen met de Rookie licentie en hogere licenties worden aan leden toegekend op basis van je on-track Safety Record (SR), meer over SR later. Promoties en degradatie zijn zodanig dat je niet een licentie niveau kunt overslaan. Dus rechtstreeks promoveren van rookie naar bijv. de C licentie is niet mogelijk. De licenties voor road courses en ovals staan los van elkaar en kunnen dus van elkaar verschillen. Je kunt niet verder degraderen dan de D licentie, dus rookie wordt je nooit meer.

Promotie of degradatie vindt plaats aan het einde van een seizoen. Voor Rookies duurt het seizoen 4 weken en voor anderen 12 weken.

Rookie

Rookie promoties naar de D licentie vinden plaats aan het einde van een rookie seizoen dat 4 weken duurt. De criteria voor promotie van je oval of road course licenties zijn dat je aan het einde van het rookie seizoen een SR > 3.0 hebt en dat je minimaal 4 officiele races of 4 voltooide time trials in het huidige seizoen voltooid hebt. Dit moet wel gebeuren met een wagen voor de betreffende licentie (oval of road).

D t/m A

D t/m A licentie houders kunnen op 2 momenten promoveren/degraderen:
Einde seizoen
De criteria voor promotie van je oval of road course licenties zijn dat je aan het einde van het seizoen een SR > 3.0 hebt en dat je minimaal 4 officiele races of 4 voltooide time trials in het huidige seizoen voltooid hebt. Dit moet wel gebeuren met een wagen voor de betreffende licentie (oval of road) en een wagen die minimaal van hetzelfde niveau is als je licentie. Bijv. als je momenteel de C oval licentie hebt, moet je de races of time trials met een oval wagen voltooid hebben die van een C of hoger niveau is.

Bij een SR < 2.0 zal degradatie plaatsvinden. Als je dan wagens hebt van een hoger licentie niveau, kun je deze niet meer gebruiken in officiele sessies totdat je weer aan de voorwaarden voldoet!
Fast track
Sinds Seizoen 4 2009 heeft iRacing the Fast track promotie/degradatie ingevoerd. Deze houdt in dat als je aan de criteria voldoet je aan het einde van een sessie gepromoveerd of gedegradeerd wordt. Deze criteria zijn strenger dan die voor de "einde seizoen" promotie/degradatie regeling.
· Degradatie: Als een C t/m PRO licentie houder aan het einde van een sessie een SR < 1 dan heeft, dan zal je minimaal 1 licentie zakken. Het kunnen meerdere licenties niveaus zijn als na de degradatie en herberekening van je SR nog steeds een SR <1 hebt. Je kunt niet terugvallen naar de Rookie licentie.

· Promotie: Als een Rookie t/m B licentie houder aan het einde van een sessie voldoet aan de promotie criteria, je SR > 4.0 en je minimaal 4 officiele races of 4 voltooide time trials in het huidige seizoen voltooid hebt, dan zal deze direct gepromoveerd worden. A licentie houders kunnen niet promoveren naar PRO.

PRO
Het verkrijgen van de Pro licentie verschilt van de D-A licenties. Deze licentie wordt uitgedeeld aan de beste 250 deelnemers per road en oval klasse. Je dient minimaal al in bezit te zijn van de A licentie. De top 250 is gebaseerd op de irating en cpi ranking van de deelnemers. Voor je irating, later meer over wat dit precies is, wordt je positie op de ranglijst bepaald. De positie telt voor 70% mee in pro rangliijst Hetzelfde voor je cpi, welke voor 30% meetelt.

Bijv: je hebt de 60st plaats op de irating lijst en 270st op de cpi lijst. Je Pro ranking is dan 60 * 0.7 + 270 * 0.3 = 162. Als er slechts maximaal 249 andere deelnemers zijn die een lagere PRO ranking hebben, dan je verdien je je PRO licentie.

De PRO licentie wordt niet aan het einde van ieder seizoen uitgedeeld, maar elke 39 weken. Voor planning redenen zal het allereerste PRO seizoen 25 weken duren. Deelnemers behouden hun PRO licentie gedurende deze 39 weken. Je kunt door de Fast Track wel tijdelijk je licentie verliezen door met je SR onder de 1 te komen. Je krijgt je PRO licentie pas weer terug als je met je A licentie de SR weer boven de 4 krijgt.

Voor iedere nieuw PRO seizoen wordt weer de top 250 per klasse gepromoveerd. Je verliest dus je PRO licentie als je aan het einde van het seizoen niet in de top 250 geplaatst bent. De accounts worden dan teruggezet naar de A licentie.

Accounts waarvan het abonnement verlopen is worden in eerste instantie wel gepromoveerd als ze zich in de top 250 bevinden. Echter deze accounts worden na 4 weken gedegradeerd naar de A licentie als men het account niet voor die tijd weer activeert. Deelnemers die dit betreft krijgen een email van iRacing hierover.

MPR widget

Op de iRacing member page is rechtsboven een widget te zien, de minimum participation requirement (MPR) widget. Als je daar met je muis over heen gaat zal zichtbaar worden of je al voldoet aan de voorwaarden om aan het einde van het seizoen te promoveren. NB: je kunt alleen werken aan je races en time trials gedurende de 12 weken van een series. Na afloop van een seizoen is er nog een week 13, maar races die je dan rijdt tellen niet mee!



Safety Record


Wanneer je start met iRacing start je als rookie voor zowel je road als oval racen, dit zijn twee aparte klasses met aparte ratings en licenties voor alles...twee gescheiden carrieres als het ware.
Of je nu 0 of 15 jaar simracing ervaring hebt, Greger Huttu heet of Jan de Boer die net start, iedereen is eerst een rookie in iRacing.

Dit houdt in dat men zich zal moeten bewijzen en leren omgaan met de wagens en het iRacing systeem voor de Safety Rating (SR) en licenties. Elke rijder krijgt bij de start van zijn carriere een SR van 2.50. Je hebt een aparte SR voor je road courses en ovals. De SR is een waarde die aangeeft hoeveel incidenten per voltooide bocht je gemiddeld hebt over de laatst maximaal 2600 aantal bochten, dit wordt ook wel CPI genoemd ("corners per incident"). Het aantal bochten waarover het gemiddelde berekend wordt is afhankelijk van je licentie. Hoe hoger de licentie, hoe meer bochten er in de berekening meegenomen worden.

Ook is het zo dat hoe hoger je licentie hoe hoger je CPI moet zijn om dezelfde SR waarde te behalen. Bijv. een CPI van 76 zal bij een B licentie resulteren in een SR van ongeveer 4.0 en dezelfde CPI bij een A licentie in een SR van 3.0. Dus hoe hoger je licentie, hoe minder incidenten je kan hebben om dezelfde SR te halen! De volgende tabel laat grofweg de relatie tussen licentie, CPI en SR zien.



Licentie klasse


SR 2.0


SR 3.0


SR 4.0


SR 4.99


Rookie


8


15


23


34


D


11


24


34


51


C


17


34


51


76


B


25


51


76


114


A


38


76


114


171


Pro


57


114


171


256



Bij een promotie/degradatie zal de SR opnieuw berekend worden op basis van de criteria die behoren bij de nieuwe licentie. Na promotie zul je dus een afname van je SR waarnemen in de grootte orde van 1.0.

Wanneer een rookie elke race 5-6 keer naast de baan staat en nog wat andere rijders van de baan af beukt zal deze rating langzaam dalen. Rijdt de rookie het grootste deel van de races netjes en in slechts enkele incidenten betrokken is, zal deze rating langzaam omhoog gaan.

Incident points krijg je als volgt:

- Een off-track excursie levert je 1 incident point op. Een band in het gras kan al voldoende zijn.
- Een spin, waarbij je de wagen 180 draait, levert je 2 incident points op.
- Contact met een stilstaand object, zoals de vangrail, bandenstapel of de muur (oval) levert je 2 incident points op.
- Contact met een mededeelnemer levert je 4 incident points op. Licht contact met een mededeelnemer levert 0 incident points op. Bij contact tussen deelnemers krijgen beide hetzelfde aantal incident points. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen "slachtoffer" en "veroorzaker". Voor uitzonderlijk gedrag bestaat de mogelijkheid om een protest in te dienen tegen die persoon, echter er worden nooit incident points verwijderd na een succesvol protest.
Hoe zwaar een incident telt is ook afhankelijk van het type sessie waar je het in gekregen hebt:

Session Type


Sim Session


Weight


Practice


Lone Practice


0.0


Practice


Open Practice


0.0


Qualify


Lone Qualifying (Oval)


0.35


Qualify


Open Qualifying (Road)


0.5


Time Trial


Time Trial


0.35


Race


Warm Up


0.5


Race


Race


1


Unofficial Race


Warm Up


0.35


Unofficial Race


Race


0.35



Incidenten tijdens een race hebben dus de grootste impact op je SR. Nog een reden om voorzichtig te zijn.

De SR wordt na iedere sessie automatisch geupdate door iRacing. Als je SR over een gehele waarde stijgt, bijv. stijgt van 3.9 naar boven de 4, krijg je automatisch 0.4 extra bij je SR. Bij een daling onder een gehele waard, wordt er automatisch 0.4 extra afgetrokken van je SR. Dit is gedaan omdat de SR van belang kan zijn voor de wagens die je mag gebruiken in officiele sessies. Als je SR > 4 is krijg je namelijk de mogelijkheid om wagens behorende bij een licentie een niveau hoger dan je huidige licentie te racen in officiele sessies. Dit wordt "racing up" genoemd. De extra 0.4 SR jumps voorkomen dan dat je bij een slecht SR resultaat in de volgende race je deze mogelijkheid direct weer verspeelt.

De maximale SR die weergegeven wordt is 4.99. Het systeem telt wel door, maar stijgingen en daling die resulteren in een SR die boven de 4.99 blijft zullen niet weergegeven worden. Voordeel van een SR > 4.99 is dat bij promotie de kans aanwezig is dat je SR niet zichtbaar afneemt, omdat de nieuwe CPI in combinatie met de nieuwe licentie nog steeds in een SR > 4.99. resulteert. Op het moment dat je SR boven de 4.99 komt, krijg je geen 0.4 extra. Een daling van je SR naar onder de 4.99 resulteert ook niet in een 0.4 extra daling.

Hoewel je een aparte SR hebt voor oval en road, bestaat er toch een zwakke link tussen beide. Een sterke steiging/daling in bijv. de road SR kan in zeer geringe steiging/daling van je oval SR resulteren. Normaal gesproken zal het je niet opvallen, behalve als er sterke steigingen/dalingen plaatsvinden of als je bijv. nog nooit op bijv. de ovals hebt gereden maar na verloop van tijd niet meer de oval SR 2.50 hebt die je in het begin had.

Zodra je als rookie een SR van 3.0 haalt, kun je deelgaan namen in de SCCA Spec Racer Ford en de Advanced Legends Challenge. Deze wagens is niet wezenlijk verschillend, je krijgt alleen de mogelijkheid om de setup aan te passen. Wanneer de rookie een SR heeft van 4.0 of hoger kan deze in een wagen van een klasse hoger gaan racen, dit is voor het road racen de Skip Barber en voor oval racen de Late Model, uiteraard moeten deze dan wel eerst worden aangeschaft bij iRacing.


In het begin zullen veel mensen erg bezig zijn met het verhogen van hun SR zodat ze in (bijv) de Skip Barber mee kunnen racen. Hiervoor wat belangrijke weetjes omtrent je SR. Als jij 0 incident points hebt in een race zal je SR gemiddeld met 0,09/0,1 punt stijgen. Haal je bijvoorbeeld 3 of 4 incident points, zal je SR heel licht stijgen. Je begint zoals gezegd met een SR van 2,5. Zodra je SR boven de 2,99 gestegen is, springt hij door naar 3,5, zodat je niet gelijk terugvalt naar 2-2,99 SR na een incidentvolle race. In theorie kan je in ongeveer 10-12 races naar een SR van >4 gaan, maar in praktijk zul je zeker het dubbel nodig hebben. Het beste advies: houd je er niet teveel mee bezig en probeer gewoon zo clean mogelijk te rijden.


iRating & ttRating

Wanneer men eenmaal Rookie af is krijgt men een voor iedereen zichtbare iRating en ttRating, voor road en oval apart.

iRating is een indicatie van je relatieve sterkte ten opzichte van andere rijders, vergelijkbaar met handicaps in golf en rating in schaken. Iemand met een iRating van 4000 zal in meer races hoger en vooral regelmatiger hebben gescoord dan iemand met een iRating van 1320. Je iRating wordt alleen beinvloedt door race uitslagen, andere officiele sessies hebben geen invloed.

Ieder race resultaat zal in een irating verandering resulteren, afhankelijk van de sterkte van je tegenstanders en je finishing positie t.o.v. die tegenstanders. Met een hoge irating t.o.v. je tegenstanders wordt op basis van kansbereking verwacht dat je vaker voor dan achter deze tegenstanders eindigt, wat zal resulteren in stijging van je irating. Hoe beter je finishing positie, hoe groter de stijging. Hoe groter het verschil in irating tussen 2 rijders, hoe kleiner de winst/verlies aan irating. Verlies je echter van tegenstanders met lagere iratings, dan zal je irating sterk dalen. Hoe lager je eindigt, hoe groter de daling. De som van irating stijgingen en dalingen van alle deelnemers aan een specifieke race, zal altijd nul zijn. De een zijn verlies is de ander zijn winst!

De ttRating is iets vergelijkbaars als de iRating maar dan voor time trials. Time trials is een wedstrijd tegen de klok waarbij je zo snel mogelijk een bepaald aantal ronden moet afleggen zonder een enkel incident tijdens die rondes. Hoe goet je het doet ten opzichte van de world records wordt weergegeven in de ttrating.

Iedere rookie start met een iRating en ttRating van 1600. Ook al zijn de ratings niet zichtbaar tijdens je rookie seizoen, de uitslagen gereden in het rookie seizoen hebben wel hun weerslag op je ratings.

Het idee achter de iRating is dat bij het indelen van rijders op de servers de iRating wordt gebruikt om mensen in vergelijkbare klasses bij elkaar te plaatsen, iemand met een iRating van 2000 zal meer lol hebben met andere rijders om zich heen met vergelijkbare rating maar hetzelfde geld voor het persoon met een iRating van 1320. Dit gebeurt allemaal automatisch door het systeem bij iRacing, indien er voor de ingeschreven race niet genoeg rijders beschikbaar zijn en het veld te klein zou worden voor 2 velden worden de rijders met grote verschillen in hun iRating alsnog bij elkaar geplaatst.

Ook bepaalt de irating de wagennummers op een server. Degene met de hoogste irating krijgt voor die race #1 op zijn wagen en degene met de laagste irating krijgt het laagste nummer.



Series

iRacing biedt bij iedere oval en road course licentie een zgn serie aan. Aan iedere serie is een bepaalde wagen gekoppeld en worden races georganiseerd. De races starten altijd op voor het begin van het seizoen bepaalde tijdstippen/dagen. Je kunt dus je races dus zelf inplannen wanneer het je uitkomt.

Zo zijn er voor de rookies elk uur races in oval en road races (om en om, dus voor degene die beide rijden is haast onafgebroken rijden mogelijk), voor degene met hogere licenties dan rookie (D,C, B,A) zijn deze rookie series ook beschikbaar maar daarnaast bijv. races in de Skip Barber en de Late Model voor de D licentie houders.

Momenteel (2009 seizoen 4) bestaan de volgende officiele series:
Road
Oval
Rookie
Rookie Solstice
Rookie Legends
Advanced Rookie
Spec Racer Ford
Advanced Legends
Class "D"
Skip Barber
VW Jetta
Late Model
SK modified
Class "C
Formula Mazda
Radical
Silverado
Class "B"
Lotus 79
Corvette
Impala B
Silver Crown
Class "A"
Daytona Prototype
Indycar
Impala
PRO
Daytona Prototype
Impala


Class D en Class B hebben voor zowel road als oval dus 2 officiele series. Het volledige 2009 seizoen 4 race scheule kun je hier vinden.


Sessies & Races

Wanneer men zich inschijft voor een serie kan men kiezen uit de volgende sessies:

· test car on track (SR niet actief): je rijdt helemaal alleen.
· practice: dit zijn om de x minuten startende sessies waarbij men gezamelijk op de baan kan trainen (SR niet actief)
· qually: dit zijn om de x minuten startende sessies waarbij men gezamelijk op de baan kan kwalificeren, 4 laps voor ovals, 20 min. voor road races (1 qually is voldoende voor die week racen, anders sta je achteraan) (SR actief)
· race: spreekt voor zich, voor rookies vaak zo'n 20 min. bij hogere licenties langer met uiteindelijk pitstops etc (SR actief). Een race is pas officieel als een , per serie verschillend, minimum aantal deelnemers aanwezig is. Het minimaal aantal deelnemers voor een officiele race kun je op de series home pagina vinden.
· time trial: je rijdt alleen op de baan en je probeert zo snel mogelijk een bepaald aantal ronden af te leggen zonder incidenten (SR actief)

Wil je aan sessies voor een bepaalde serie deelnemen, dan dien je via de menu balk naar de series pagina te gaan en daar de serie selecteren. Daarna kun je via de menu balk op race klikken en vervolgens "select session". Op de pagina die dan verschijnt zie je alle online sessies die gepland staan voor de nabije toekomst. Als je een sessie selecteert verschijnt een countdown klok tot de sessie begint en het aantal deelnemers dat zich geregistreerd heeft voor die sessie.

Voor iedere sessie dien je je dus expliciet te registreren. Sessie gaan niet in elkaar over, dus je gaat niet automatisch van qually naar race, en wil je voortijdig een sessie beindigen dan je je zelf ook expliciet uit te schrijven via de "withdraw" button op de web pagina.

Tot 1 minut en 30 seconden voor een race kun je je met de "withdraw" button nog terugtrekken zonder dat dit consequenties heeft, daarna verandert de "withdraw" button in "forfeit". Trek je je op dat moment toch nog terug uit de race, dan wordt je toch in de uitslag opgenomen waarbij je als laatste geklasseerd wordt. Dit betekent een flinke irating daling en 0 kampioensschapspunten, maar je SR blijft gelijk.

Zoals al vermeld is een race pas officieel, en dus meetellend voor een kampioenschap en je promotie, als er een minimum aantal deelnemers is. Er is ook een maximum aantal deelnemers per race. Schrijven zich meer mensen in, dan worden deelnemers verdeeld over meerdere races (ook wel "race splits" genoemd). De verdeling vindt volledig plaats op basis van iRating, waarbij deelnemers met vergelijkbare iRating bij elkaar geplaatst worden. Het minimum en maximum aantal deelnemers voor een race per licentie klasse is als volgt:

Licentie klasse


Minimum


Maximum


Rookie


6


12


Class “D”


8


16


Class “C”


8


20


Class “B”


8


30


Class “A”


8


30


PRO


12


32



Races beginnen eerst met een 5 minuten warmup. Na de warmup heb je maximaal 1 minuut om je op de grid te plaatsen. Ben je te laat, dan kan je nadat de race gestart is zelf vanuit de pits starten. De grid volgorde wordt bepaald aan de hand van ieders snelste kwalificatie tijd van die week. Als je geen kwalificatietijd hebt wordt je achteraan de grid geplaatst. Zijn er meer deelnemers zonder kwalificatietijd dan worden deze deelnemers op volgorde van irating geplaatst.



Kampioenschappen & Seizoenen

Voor elke serie wordt een kampioenschap georganiseerd. Een kampioenschap duurt 12 weken en wordt een seizoen genoemd. Gedurende een week wordt er op een specifieke baan gereden en na iedere week wordt van baan gerwisseld. Vanaf begin mei 2009 zal in de nacht van maandag op dinsdag van baan gewisseld worden.

Tijdens een week mag je zoveel races rijden als je wilt. Afhankelijk van je positie in de uitslag van een officiele race en de gemiddelde irating van de deelnemers aan die race (SOF/strength of fileld), verdien je kampioenschapspunten. Voor een week wordt het gemiddelde kampioenschapspunten genomen van je 50% beste uitslagen, rijdt je bijv. 5 races dan telt het gemiddelde berekend over je beste 3 scores. Race resultaten die buiten de 50% vallen, worden in de race uitslag rood gemarkeerd. De 8 weken met de hoogste score tellen mee voor het kampioenschap.

Behalve een overall kampioenschap voor een serie, zijn er voor iedere serie ook divisie kampioenschappen. Alle deelnemers aan een kampioenschap worden ingedeeld in divisies op basis van hun irating aan het begin het seizoen. Divisie 1 heeft de allersterkste rijders en divisie 12 de zwakste.

Voor deelname aan een serie/seizoen is het niet noodzakelijk om alle banen te bezitten die gepland staan. De wagen die bij de serie hoort en voldoen aan de licentie voorwaarden van die serie is natuurlijk altijd nodig.

Na de laatste week van een kampioenschap wordt ter afsluiting van het seizoen een week (week 13) met fun races georganiseerd. Deze races tellen niet mee voor kampioenschappen en uitslagen zijn niet van invloed op je irating/SR. Ook tellen deze races niet mee voor het voldoen aan de promotie criteria! De enige uitzondering hierop zijn de rookie series in week 13. Deelnemers met de rookie licentie kunnen deze series nog gebruiken voor promotiedoeleinden. Deelnemers met hogere licenties kunnen zoals altijd ook deelnemen aan deze week 13 rookie series, maar de resultaten tellen, met uitzondering van de SR, niet mee voor promotie.

Voor de deelnemers met een PRO licentie wordt een apart kampioenschap georganiseerd, de iPS (iRacing Pro Series), dat maar liefst 39 weken duurt. Voor planning redenen zal het eerste seizoen 25 weken duren. Met uitzondering van de lengte van het seizoen, werkt het IPS kampioenschap hetzelfde als de reguliere kampioenschappen.

Voor de top 50 van de PRO oval en road course series wordt een apart wereldkampioenschap, de iDWC (iRacing Drivers World Championship), georganiseerd. Het eerste iDWC seizoen, dat uit 18 races in 39 weken bestaat, zal in februari 2010 van start gaan. Het tweede iPS seizoen start in mei 2010 en eindigt in januari 2011.



Race Participation Credit Program: "IT PAYS TO RACE"

Ja, je leest het goed. iRacing geeft je geld, in de vorm van iRacing credits, als je aan de officiele series deelneemt, maximaal $10 per seizoen. Met die credits kun je weer content aanschaffen. Uiteraard zijn er de nodige voorwaarden.
· Je moet aan minimaal 8 van de 12 race weken van een specifieke officiele serie deelnemen.
· Alle, behalve Rookie en PRO, series waar je licenties je toelaten kunnen meetelllen. Week 13 telt ook niet mee.
· In een race week minimaal 1 officiele sessie waarin je punten scoort. In die sessie moet je zelf minimaal 50% van de door de winnaar afgelegde afstand afleggen.

Voor ieder seizoen in de D en C series dat aan de criteria voldoet krijg je ieder $4 uitbetaalt, voor A en B series ieder $7. Zoals als vermeld is het maximaal $10 per seizoen. Berekening vindt plaats gedurende week 13, waarna je via de email een promo code ontvangt.



Hosted iRacing

Sinds Seizoen 4 2009 biedt iRacing de mogelijkheid aan iRacing leden om zelf races te organiseren. Het starten en deelnemen aan een hosted race kan via de "HOSTED" sectie op de members site. De keuze mogelijkheden/beperkingen zijn momenteel:
· Baan / wagen. De baankeuze is wel beperkt tot die banen die die week door de reguliere iRacing series gebruikt worden. Het schedule kun je hier op het iRacing forum vinden.
· Welke sessies en duur: practice, kwalificatie, race. Totaal van alle sessies mag niet boven de 4 uur uitkomen.
· Maximaal aantal deelnemers.
· Staande of rollende start.
· Aantal fast tows.
· Full course yellows.
· Wachtwoord beschermde races.
· Geen multiclass races
· Geen impact op de SR en iRating.

Deze races zijn echter niet gratis. De organisator dient voor ieder event $3 te betalen. Deelnemers aan deze races hoeven niet te betalen.



Statistieken

Elke gereden meter binnen iRacing (buiten de 'test car on track' practice sessies), elke incident, elke win, top 5 finish, echt alles wordt door iRacing bijgehouden van alle rijders en is door alle rijders ten alle tijden van alle rijders op te zoeken en na te kijken. De statistieken worden tevens ook per continent en per land bijgehouden.

Echter je eigen resultaten, bijvoorbeeld irating/ttrating/SR, weergeven in mooie grafieken voor een historisch overzicht is niet mogelijk via de iRacing site. Gelukkig hebben we de community om met oplossingen te komen:

iRacing Stats center: Hier kun je vele overall statistieken en ook grafieken van je eigen irating/ttrating/SR vinden. Statistieken zijn niet realtime, maar worden met enige regelmaat ververst.
iStatician: een applicatie die je lokaal installeert en je eigen race resultaten ophaalt bij het opstarten. Grafieken voor irating/ttrating/SR, maar lap records/rivals en race overzichten.
irStats.com: betaalde site ($20 per jaar voor hosting en onderhoud) met heel veel statistieken/grafieken/tabellen. Race resultaten worden direct in de database geimporteerd en weergegeven.



Iedereen is bereikbaar

Wanneer je tijdens de race een fout begaat en iemands race verpest kan je deze na de race eenvoudig opzoeken via de iRacing site en een PM sturen, niemand is anoniem op iRacing.




Laser scanned tracks

Alle banen binnen iRacing zijn met zeer veel detail gemaakt mbv lazer scanning, lees hier meer over op iRacing : http://www.iracing.com/carsTracks/tracks.php?lc=2
Het verschil met de laser scanned tracks van iRacing en die van b.v. rFactor is dat rFactor's engine polygonen gebruikt om de baan te renderen en iRacing sprites.
Bij het gebruikt van de iRacing engine is het mogelijk om veel meer detail in de baan te verwerken en echt een 1:1 replica te maken van de baan zoals deze in het echt erbij ligt.



Updates

Er komt geen nieuwe sim van iRacing, iRacing is een dienst met daarbij een sim, de sim zal evalueren en dit zal soms met grote en soms met kleine stappen gaan. Er zullen continue updates blijven uitkomen, tijdens het seizoen af en toe kleine web updates of dringende bug fixes aan bijv. tracks. Maar voor ieder nieuw seizoen zal er een grote update plaatsvinden, waarbij physics, content en software geupdate wordt.

Het updaten van je software is vrij simpel. Op de member site staat aan de rechterkant nl. een de service status vermeld. Is deze groen en staat er up-to-date dan zijn er geen updates. Andere kleuren en meldingen betekent dat er updates zijn. Zeer vaak zijn deze updates verplicht en kun je zonder niet meer deelnemen aan races. Hierdoor wordt gegarandeerd dat iedereen altijd up-to-date is. Het update proces zelf kun je aftrappen door op de link onder de service status te klikken. Je komt dan uit op een pagina waarop je kunt zien wat er geupdate gaat worden. Het update proces zal daarna automatisch alles voor je updaten .... makkelijker kan niet!

Nieuwe content die je aangeschaft hebt wordt ook via dit update proces bij je geinstalleerd.
Het rijden zelf

Momenteel ontbreken er nog veel zaken aan de sim zoals ;

Weer - het is altijd mooi zonnig

Dynamische baan - er is geen rubber opbouw

Leagues - er is nog een mogelijkheid om met een vaste groep mensen op een bepaald tijdstip races te rijden. Aan deze mogelijkheid wordt door Iracing wel gewerkt voor de 2e helft van 2009, maar zoals het er nu uitziet krijgen we niet de 100% vrijheid zoals we die gewend zijn van leagues bij andere sims.

Uitgebreider schade model - Momenteel wordt alleen maar suspension damage gesimuleerd en niet aero damange. Blikschade die je visueel ziet heeft, behalve wing damage, heeft geen invloed op de handling en snelheid van je wagen.

Verder is de kwaliteit van het rijden voor sommige matig en voor andere geweldig, het is voor iedereen zelf te bepalen door een maand lidmaatschap te nemen en de sim zelf te proberen.



Replays

iRacing heeft de mogelijkheid om replays van je sessies op te slaan. Het opslaan is een handmatige actie, dus bijv. na afloop van een race wordt de replay niet automatisch opgeslagen zoals je misschien gewend bent van GTR2/EVO.

Het aantal minuten dat een replay kan bevatten is afhankelijk van het aantal deelnemers aan de sessie en de hoeveelheid geheugen in je pc. De iRacing software reserveert een hoeveelheid geheugen om de replay in op te slaan en deze hoeveelheid geheugen kan niet aangepast worden. Voor races met veel deelnemers en langere races, vnl. klasse B/A/PRO dus, en een pc met maar 2 GB aan beschikbaar geheugen bestaat de kans dat de gehele race niet opgeslagen zal worden.

Opgeslagen replays worden via de replay sectie van de iRacing site ontsloten. Daar kun je zoekcriteria gebruiken om specifieke replays te vinden, de sessie resultaaten direct openen, replays te openen en replays te verwijderen. Replays kun je via de iRacing software bewerken, bijv. stukjes uitknippen/opslaan en camara's aanpassen om de actie beter weer te geven, en opslaan naar een video file met bijv. FRAPS. Je kunt alleen replays van anderen bekijken als je zowel de baan als de wagen zelf bezit.

De replays worden, afhankelijk van je OS, op de volgende locatie opgeslagen.

XP: My Documents\iRacing\replay
Vista: Documents\iRacing\replay

Je kunt de in de replay folder zelf subfolders aanmaken, bijv. een aparte subfolder per wagen. De iRacing site kan overweg met deze subfolders, waardoor je de mogelijkheid krijgt om je replays netjes te archiveren.

Gezien de grootte van de replays (200+ MB per stuk is normaal voor de hogere series) is het vervelend dat dit op je C drive plaatsvindt. Dit is bij veel mensen nl. vaak de drive met de minste ruimte. De iRacing software zelf biedt niet de mogelijkheid aan om de replay folder te verplaatsen, maar m.b.v. bijv. de Junction Link Magic software kun je replay directory vervangen door een link naar een folder op een grotere drive. Nadat je de link aangemaakt hebt en op de orginele replay folder klikt, dan zie je automatisch de inhoud van de folder op de grotere drive. De iRacing software volgt de link ook bij het opslaan van de replays, waardoor je replays automatisch op de grotere drive opgeslagen worden. NB: gebruik is voor eigen risico.

Sinds Seizoen 4 2009 slaan de replays ook de echte positie van je tegenstanders op ipv de geextrapoleerde positie. Dit kun je eventueel uitzetten door de replayPatchRemoteCars setting op "0" te zetten in de app.ini.



Handige toetsen

F1 - Lap timing: Laat het aantal afgelegde en maximaal aantal ronden zien, de race tijd, je snelste ronde tijd en je laatste ronde tijd zien.
F2 - Standings: De volgorde en tijdsverschil bij de laatste passage van s/f.
F3 - Relative: Laat real time t.o.v. jezelf tijdsafstanden zien van de andere deelnemers.
F4 - Fuel: Hiermee kun je zien hoeveel brandstof je nog aan boord hebt en instellen hoeveel brandstof bij je volgende pitstop bijgevuld wordt.
F5 - Tires: Hiermee kun je voor iedere band de bandenspanning veranderen voor je volgende pitstop en aangeven welke banden gewisseld moeten worden.
F6 - Wear/Temperature: Dit laat zien wat de slijtage en temperatuur van je banden is. Dit is niet real time, maar de toestand van je banden bij je vorige pit stop.
F8 - Brake bias aanpassingen tijdens het rijden voor wagens die dit in het echt ook hebben.

Shift + R - Tow: Dit werd vroeger resets genoemd, maar dit is nu vervangen door tows wat net anders werkt. Tows zijn beschikbaar, i.t.t. de resets, beschikbaar in iedere serie. Een tow wordt getriggered door de het indrukken van de bijbehorende toetsencombinatie, maar ook door een disconnect als de wagen zich nog op de baan bevindt.

Een tow plaatst je wagen in de pit stall totdat de "tow time" (+/- 60 seconden) voorbij is. De pit crew zal geen reparaties uitvoeren. Dit heeft men gedaan omdat men momenteel alleen damage gesimuleerd heeft die in het echt ook niet redelijkerwijs gerepareerd kan worden, zoals suspension damage. Wel worden afhankelijk van je F4 en F5 instellingen wel je pit keuzes uitgevoerd. Uitzondering op de geen reparatie regel zijn de Rookie en D klasse series. Deelnemers aan deze serie krijgen 1 zgn. "fast tow". Reparaties worden uitgevoerd en men kan direct wegrijden. Eigenlijk is dit nog de oude reset.

I.t.t. de resets van vroeger wordt je wagen niet meer achteruit gesleept, maar vooruit. Het is dus niet meer nodig om met zwaar beschadigde wagen rond te rijden tot voorbij je pit stall om te voorkomen dat je een ronde verliest!

Het voordeel van tows voor de hogere licentie klasses, waar men dus vroeger helemaal geen resets en dus schade herstel had, is dat je na bijvoorbeeld een onvrijwillige disconnect je weer kunt connecten en je race kunt vervolgen als de tow klaar is. Ook helpt het diegenen die het voor elkaar krijgen om hun wagen op het dak te leggen, maar voor de rest geen schade aan de suspension hebben, na een tow hun race te vervolgen.

T - Chat: Hiermee kun je tijdens de race chat berichten plaatsen. Wees hiermee spaarzaam tijdens races, omdat niet iedereen daar van gediend is. Je kunt ook en private chat, ook wel whisper genoemd, sturen naar een specifieke deelnemer. Je chat message dient dan te beginnen met "/#<wagennummer>", waarbij wagennummer het wagennummer van diegene is waarvoor de chat bedoelt is.

CTRL + F12 - Camera edit tool: Hiermee kun je de standaard iRacing camara's aanpassen. Nieuwe configuraties kun je opslaan en delen met anderen. Deze toets werkt alleen in replay mode.


Tips!
· Gebruik je F3 toets regelmatig om te zien wie er om je heen rijdt. Ook al heeft iRacing blauwe vlaggen het is handig om te zien wat er om je heen gebeurt. Het kan zomaar zijn dat je een achterligger voor je hebt of dat je gelapt wordt. In het F3 scherm wordt door middel van kleuren aangegeven wie er achter/voor je rijdt. Als iemands naam wit is ben je hem aan het racen. Is iemands naam blauw, ligt hij een of meerdere rondes achter. Voor rood moet je goed opletten, dat zijn de rijders die jou op een ronde aan het zetten zijn.

· Voordat je de race start is het verstandig om je rem en gas even volledig in te drukken. Er is een aantal rijders wat last heeft van een overgevoelig rempedaal. Dit kan vervelende taferelen opleveren in de eerste bocht. Het even volledig indrukken van de rem voorkomt dit!

· Veel rookies denken dat ze zich voor elke race moeten kwalificeren, maar niets is minder waar. Je hoeft je per week maar 1x te kwalificeren voor bepaalde wagen/circuit combinatie. Je kwalificatie tijd blijft heel de week staan, totdat er weer een nieuw circuit gereden wordt.

· Setup sharing is mogelijk via de garage met deelnemers in dezelfde sessie. Dit kan aan iedereen, iedereen in dezelfde club of een specifieke persoon. De setup blijft op de server beschikbaar zolang de sessie actief is, ook al verlaat je zelf de sessie voortijdig.

· Pas ook in de warm-up voordat de race begint voor elke race sessie is er een warm up van 5 minuten om even het gevoel te krijgen, tijdens de warmup krijg je voor elke incident 50% van de hits op je safety rating ten opzicht van de race

· Om een zwarte vlag, vanwege het ongeoorloofd afsnijden van de baan, te clearen dien je je snelheid onder de 35 mph te brengen. Hiervoor heb je 40 seconden de tijd. Je mag in de tussentijd de s/f lijn overschrijden, behalve als het de laatse ronde is. Uiteraard is het verstandig het vertragen niet op de race lijn te doen en goed op eventuele wagens achter je te letten. En ja, dit is niet het meest verstandige systeem om afsnijden van banen te voorkomen.

· Indien je de naam waaronder je rijdt wil aanpassen doordat je b.v. een credit card van iemand anders hebt gebruikt om je te registreren kan je dat doen door een mail te sturen naar support@iracing.com zij zullen binnen een paar werkdagen de verandering doorvoeren.

· Voor een snel overzicht van alle sessies in alle klasses in je eigen timezone kijk hier http://www.sportscores.de/iracing/?offset=-120

· In het iRacing forum is er een thread met videoguides voor de rookie wagens (Legends en Solstice) en bijbehorende banen uit het rookie season. Kan erg nuttig zijn voor rookies!

· Voor rookies wordt de irating niet in de race uitslagen weergegeven, echter via een truc kun je dit toch zien. Open je laatste race uitslag en gebruik dan view source on de inhoud van de pagina te bekijken. Als je zoek op je naam, kom je op een gegeven moment een sectie tegen met je stats. Daar staat zowel de irating van voor als na de race!

· Als er een field split heeft plaatsgevonden is het vaak interessant om de race resultaten van die andere split te vinden. Helaas biedt iRacing niet de mogelijkheid om dat automatisch te vinden. Gelukkig is er een workaround :

Open het race resultaat van je eigen race.
Kopieer de url naar een nieuw window.
Verander de subsession ID in de url. Als je een lagere SOF wilt vinden dien je de subsession ID met 1 op te hogen en voor de hoger SOF met 1 te verlagen.
Als het goed is krijg je nu het race resultaat van de andere split te zien.
· Je kunt custom camera's gemaakt door anderen met de camera edit tool bij jezelf installeren. Custom camera's zijn er voor zowel de camera's naast de baan als de camera's op de wagens, zoals de nose en suspension camera's. Een locatie waar je deze kunt vinden is het iRacing Camera Files & Editing Discussion subforum Installatie dient plaats te vinden in je My Documents\iRacing\cameras folder. Als de cameras folder nog niet bestaat, kun je deze zelf aanmaken. In de cameras folder dien je nog tracks en cars subfolders aan te maken voor de verschillende type camera's of je gebruikt de subfolder structuur die uploaders vaak in hun rar files behouden.

Zelf met de camera's spelen? Er is ook een Camera editing tutorial beschikbaar.


· Het registreren voor time trial, kwalificatie of races kan omslachtig zijn als je eerst je serie moet selecteren via het series menu. Sinds Seizoen 3 2009 heeft iRacing hier een mooie oplossing voor d.m.v. de "what's hot" sectie die beschikbaar is via het dashboard op de iRacing site. Standaard verwijst de iRacing members home page naar de "press room" waarna je kun switchen naar het dashboard, maar het is aan te bevelen om via een eigen shortcut altijd standaard naar het dashboard te gaan.

Op het dashboard staan heel veel gadgets waardoor het initieel moeilijk kan zijn om de "what's hot" gadget te vinden. Laten we eerst beginnen met gadgets van het dashboard te verwijderen die je niet nodig denkt te hebben. Het dashboard kun je customizen door op het rechter icoontje, tandwiel met pijltje erin, in de volgende screenshot te klikken. In dit voorbeeld zijn de community, feature story en special offers gadgets uitgezet. Deze kun je nl. ook via de "press room" sectie vinden.



Nu je dashboard wat opgeschoond is, kun je de "what's hot" sectie waarschijnlijker makkelijker vinden. De volgorde van de gadgets op je dashboard kun je veranderen, door de betreffende gadgets te slepen naar de gewenste plaats. In onderstaand voorbeeld is de "what's hot" gadget als 2e geplaatst.


In bovenstaand voorbeeld worden voor officiele sessies alleen maar C en B licentie sessies getoond. Zowel oval als road sessies zijn zichtbaar en time trial sessies staan uit. Je ziet ook hoeveel deelnemers zich al voor een specifieke sessie geregistreerd hebben. Door te klikken op een van de groene pijltjes zul je je automatisch registreren voor die sessie. Voor open practice servers kun je dezelfde customizing uitvoeren.



Setups

De setup opties en mogelijkheden verschillen per wagen. Bijv de rookie wagens is het niet mogelijk om de setup te veranderen en bij de Daytona Prototype verzuip je bijna in de mogelijkheden. Voor ieder wagen / track worden door iracing default/expert setups meegeleverd, zodat iedereen met een redelijke basis kan beginnen. Uiteraard is het niet waarschijnlijk dat je, net als bij andere sims, met deze setups het snelste zult zijn en je dus de nodige tijd moet besteden aan de afstelling.

Net als bij andere sims zijn er deelnemers die hun setups publiceren. Sommigen doen dit op het iracing members forum, waar per wagen een aparte sectie aanwezig is. Anderen publiceren hun setups en tips op een externe website. Vooral voor road courses zijn veel setups te vinden. Voor ovals is het een stuk lastiger en kun je beter op het iracing forum zoeken. Enkele voorbeelden van de betere externe sites:

Setup-Guru: Setups voor de Formula Mazda gemaakt door Wolfgang Woeger en Volker Hackmann.
Team Redline: Setups van o.a. Greger Huttu, vooral voor road course wagens.
Orion Race Team: Setups voor allerhande wagens, vooral hele goede Daytona prototype setups.
Fast-Apex: Videos, tips, replays tutorials en setups voor de Skip Barber.
iRacers Resource: site waar iRacing leden setups kunnen uploaden.

Let wel op met gebruiken van oudere setups. Door verandering aan de physics in de loop van de tijd kan het zijn dat oude setups niet meer goed werken. Dit zul je vooral merken bij oval wagens.



De setups worden, afhankelijk van je OS, op de volgende locatie opgeslagen.

XP: My Documents\iRacing\setups
Vista: Documents\iRacing\setups

Iedere wagen heeft zijn eigen subfolder, die pas aangemaakt wordt nadat je voor de eerste keer met die wagen gereden hebt. Zelf subfolders aanmaken werkt niet.



User guide en Sporting code

De iRacing organsitie verwacht dat alle deelnemers bekend zijn met de iRacing sport code, een handleiden en een set regels waar alle rijders zich aan moeten houden binnen iRacing zowel op de baan als op het forum, in de chat etc.

http://membersmedia.iracing.com/pdfs/FIRSTSportingCode_v20090130.01.pdf

In deze sporting code staat tevens aan welke specifieke voorwaarden iemand moet voldoen voor licentie promoties binnen iRacing, wees daarvan goed op de hoogte om teleurstelling aan het einde van een seizoen te voorkomen.

Lees ook dit stuk door van RSC : [ame]http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?t=314586[/ame]

Er is ook een user guide van iRacing zelf: http://membersmedia.iracing.com/pdfs/iRacing_User_Guide_100808.1.pdf

Lees deze documenten door, want er kan informatie in staan die niet hier beschreven is!



Andere handige links

iRacing Stats center: nog meer stats! Login informatie kun je op het iRacing forum vinden.
iRacing TV: officieel kanaal van iRacing op youtube.
iRacing World: officiele iRacing webpagina met blogs, videos, audio, foto's van iRacing leden en iRacing staff leden.
iRacing Twitter: berichten m.b.t. onderhoud en andere mededelingen.
iRacing Facebook: allerhande berichten en nieuws.
inRacingNews: gratis motorsport news site met een aparte iRacing sectie.



Een overzicht van de voertuigen en circuits die je boven op het standaard pakket kan aanschaffen:

Wagens:

Skip Barber Formula RT2000 - $11,95 (D licentie road course)
Volkswagen Jetta TDI Cup - $11,95 (D licentie road course)
Formula Mazda - $11,95 (C licentie road course)
Radical SR8 - $11,95 (C licentie road course)
Lotus 97 - $11,95 (B licentie road course)
Corvette - $11,95 (B licentie road course)
Daytona Prototype - $11,95 (A licentie road course)
Indycar - $11,95 (A licentie road course)

Late Model - $11,95 (D licentie oval)
SK Modified - $11,95 (D licentie oval)
Chevrolet Silverado - $11,95 (C licentie oval)
Chevrolet Impala SS class B - $11,95 (B licentie oval)
USAC Silver Crown - $11,95 (B licentie oval)
Chevrolet Impala SS - $11,95 (A licentie oval)


Tracks:

Atlanta Motor Speedway - $14,95
Layouts (3) - Oval, Legends Oval, Infield Road Course

Barber Motorsports Park - $11,95
Layouts (3) - Full Course, Short A, Short B

Bristol Motor Speedway - $11,95
Layouts (1) - Oval

Chigagoland Speedway - $11,95
Layouts (1) - Oval

Concord Motorsports Park - $11,95
Layouts (1) - Oval

Daytona Int’l Speedway - $14,95
Layouts (4) - Oval, Road, Short Road, Bike Road
 
Status
Not open for further replies.

Latest News

Do you prefer licensed hardware?

  • Yes for me it is vital

  • Yes, but only if it's a manufacturer I like

  • Yes, but only if the price is right

  • No, a generic wheel is fine

  • No, I would be ok with a replica


Results are only viewable after voting.
Back
Top